Rättikagratäng med broccoli

Ibland vill man bara ha en krämig gratäng till sin köttbit och då passar rättikagratäng bra. Jag brukar också ha med lite broccoli i gratängen, för att få lite färg i den och för att det är så gott. Rättika är snarlik rädisa i sitt råa tillstånd, men blir god i smaken när den tillagats. En bonus med gratängen är att eftersom nästan ingen tillagar rättika så kommer det imponera på dina gäster i köket!

Ingredienser
Rättika – 500 gr
Broccoli – Ett litet huvud
Vitlök – 3 klyftor
Gul lök – 1 st
Grädde – 4,5 dl
Riven ost – ett par nävar
Salt och svartpeppar – efter smak

Instruktioner

1. Sätt ugnen på 225 grader så att den är varm när du behöver den.

2. Skölj rättikan och gör den ren. Om den är väldigt smutsig och ful så du vill skala den så gör det, men då kan du också ha lite mer rättika i gratängen eftersom du skalar bort rätt mycket.

3. Skiva den med en mandolin, matberedare eller med en kniv om du är säker på handen. Jag brukar låta skivorna vara kanske 4 mm. Hacka vitlöken och skiva den gula löken.

4. Häll grädde i en kastrull och lägg i rättika, vitlök, salt och svartpeppar. Koka upp och låt det sedan koka lugnt i 10 minuter. Tillsätt sedan löken och låt det koka ytterligare 5 minuter. Tillsätt broccolin och låt det koka ytterligare 3 minuter.

5. Smöra en ugnssäker form och häll kastrullens innehåll i den. Se till att blandningen fördelas jämt i formen. Fördela riven ost över gratängen och stoppa in i ugnen.

6. Gratinera i ugnen på 225 grader i 20-25 minuter.

Gratängen är ett bra LCHF-alternativ.

About the author

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *